Utazási tanácsok

Bebizonyítjuk, hogy megéri a vonatozást választani Európán belül!

Repülővel sokkal kisebb a baleset esélye, mint más járművekkel – ezt statisztikák bizonyítják, ezért érdemesnek tűnhet repülővel utazni. Mások az autóra esküsznek, mert ott legalább együtt az egész család, olyan zenét hallgatnak a rádióban, amilyet csak akarnak, ráadásul sokszor megállhatnak pihenni. A buszos utak is népszerűek, mert a közgondolkodásban elterjedt, hogy ez az utazás egyik legolcsóbb módja.

Mi most azonban bebizonyítjuk, hogy a vonatozást sem szabad elhanyagolni!

Valószínűleg sokan abból indulnak ki, hogy a meglehetősen magasnak tűnő belföldi jegyárakra gondolnak a vonatozás kapcsán. Ez nem is csoda, hiszen például egy Budapest−Pozsony nemzetközi jegy olcsóbb, mintha a fővárosból valamelyik belföldi határmenti városba utaznánk. Ilyenkor fájó szívvel gondolunk arra, hogy pedig milyen jó is vonatozni, tágas a tér, szabadon fel-le sétálhatunk, a kisasztalokon kártyázhatunk, ehetünk, dolgozhatunk, és közben nem kell foglalkoznunk a közlekedés nehézségeivel.

A vonatozás a megszaporodó EU-s kedvezmények és a schengeni övezet ellenére nem kiemelkedően népszerű.

Európai vonatozás© Matt Buck

Egy felmérés szerint 2012-ben például az utazók 83%-a választotta az autós utazást, 9,2% a buszozást, és csak 7% a vasútvonalak valamelyikét annak ellenére, hogy Európában egyre kiterjedtebb a vasúthálózat, ráadásul összeköt több fontos nagyvárost is. Az emberek még mindig többet utaznak vonattal belföldön (2013-ban 387 milliárd kilométert tettek meg így), szemben a nemzetközi lehetőséggel („csupán” 25 milliárd megtett kilométer).

Az EU-n belüli vonatozás tehát nem is jelent olyan nagy anyagi nehézséget, mint gondolnánk! Nézzük, mit tesz az EU és néhány EU-tagállam!

Néhány nyugati adat...

Természetesen a különféle tagállamokon belüli vonatozás díjai eltérőek; léteznek olyan országok – jellemzően a fejlettebb gazdasággal rendelkező nyugati államok -, amelyek esetében a magasabb árak a vonatjegyek költségeiben is megmutatkoznak. Így a célország kiválasztásánál – ha vonatozást tervezünk – a jegyárakat is vegyük figyelembe, mert nagyon eltérő költségekkel találkozhatunk!

Ne érjen senkit meglepetésként, hogy a nyugati államok közül a briteknél a legdrágább ez az utazási forma. Ott 100 kilométert körülbelül 11-12 ezer forintért tehetünk meg. A helyiek szerint a vonatozás már a kiváltságosak utazási módja, egyfajta luxus lehetőség, ezért ha tehetjük, az Egyesült Királyságban válasszunk más közelekedési eszközt! Ennél a többi nyugati terület sokkal olcsóbb; még a „második helyezett” Svédországban is 25 euróból kijön egy 100-km-es út.

Németország, Franciaország és Spanyolország a vonatimádók paradicsoma, ha Nyugat-Európát vizsgáljuk!

Európai vonatozás© Bert Kaufmann

Az egyik legolcsóbb célpont lehet Németország, ahol 11,8 euróért (nagyjából 3700 forintért) tehetünk meg 100 kilométert de a franciáknál és a spanyoloknál is hasonló összegből gazdálkodhatunk. Ez viszonylag jó árnak számít, bár Magyarországon – a jelenlegi adatok szerint – a másodosztályra, 100 kilométerre szóló teljes árú vonatjegy 6-7 eurónak felel meg, tehát olcsóbb a nyugati EU-tagállamokhoz képest, bár sokak számára még így is drága az itthoni vonatozás. Érdemes például arra gondolnunk, hogy ott a fizetések többszörösei a hazai béreknek, ezt figyelembe véve a nyugaton tapasztalható kétszeres jegyárak nem is tűnnek vészesnek.

Előnyös nemzetközi akciók - InterRail

Az eddigi adatok csupán egyes országokon belüli utazásokra vonatkoznak, ám egy nagyobb, átfogóbb európai felfedezőtúrához rendelkezésre állnak különféle akciók is. A nagyobb vasúti társaságok általában meghirdetik a maguk akcióit és kuponjait, nemzetközi bérleteit, de ezek közül kiemelkedik néhány összeurópai megoldás, amelyeknek az egyes államok vasúttársaságai is részesei.

Az InterRail például akkor hasznos, ha Európán belül élsz, és szeretnéd beutazni a kontinenst. Ezt a jegytípust egyébként 1972-ben hozták létre azzal a céllal, hogy a hálózathoz csatlakozó helyszíneket meglátogathassák az érdeklődő utazók. Persze mára már eléggé más formát öltött az InterRail, mint amilyen korábban volt, hiszen számos opció közül lehet választani.

Válaszd az InterRail jegyet, ha...
  • ...valamelyik európai állam polgára vagy;
  • ...szereted az ingyen ajándékokat, amelyek ráadásul még hasznosak is. Mindenkinek, aki InterRail jegyet vált, jár egy kis csomag, amelyben információt találunk az aktuális bérlet használhatóságáról, valamint egy vasútvonalakat ábrázoló térképet és egy karkötőt is kap az, aki ezt az utazást választja – hisz utazni csak csinosan érdemes;
  • ...egy olyan csapat által szervezett utazást szeretnél, amelynek tagjai még az út előtt válaszolnak kérdéseidre az InterRail honlapján, hogy megtervezhesd az utat;
  • ...szeretnéd biztosan tudni, milyen hamar kell megrendelned az adott jegyet, hogy biztosan időben kézhez kapd;
  • ...kedvezményesen szeretnéd beutazni a kontinenst; korhatár nincs, minden korosztály megtalálja a neki szóló jegytípust (bővebben itt);
Az InterRail egyébként gondolt a nemzetközi és a csak egy-egy országot megismerni vágyó utasokra is, így akár a belföldi jegyárakon is spórolhatunk. Hogyan?

A Globális InterRail jegyet korlátlanul fel lehet használni minden vasúttársaságnál és minden, a programban részt vevő helyszínt érintve. Különböző időtartamra vásárolhatjuk meg őket, tehát nem kötelező kifizetni egy 1 hónapra szóló pass-t, ha rövidebb kalandozást terveztünk. Figyeljünk arra, hogy saját országunkat ezzel a jegytípussal nem érinthetjük, de ebben az esetben is érvényes a korcsoport szerinti jegyvásárlás. Ha pedig két német fiatal nemrég megjelent indítványában az Európai Bizottságnak címzett kérések valóssággá válnak, álmodozhatunk arról is, hogy a 30 év alattiak egy hónapos ingyen InterRail jegyet kapnak. Szerintük a vonatozás így az országok megismerésén kívül azt is elősegítené, hogy a fiatalok nyitottabbá váljanak a más kultúrákból érkező emberek felé, így a bevándorló-kérdést is könnyebben kezelnék.

Ami az InterRail One Country Pass-t, azaz az egy országba szóló jegyet illeti, akkor válasszuk, ha egy országot szeretnénk töviről hegyire megismerni. Magyarul: ha kell, ha nem, vonatozzunk, ha ilyen bérletünk van, mert máskor úgysem barangolnánk be ennyi helyet egyszerre, hanem csak legyintenénk, mondván, drága az utazás.

És hogy drága-e ez a jegy? Keresd ki a téged érdeklő országot ebből a listából, és mérlegeld, megéri-e ennek a bérletnek a vásárlása. Szerbiát például már 42 euróért (kb. 13 000 forintért) bejárhatjuk, de az 57 eurós Portugália, Csehország vagy Lengelország is egészen baráti ajánlatnak tűnik (kb. 17-18 ezer forint).

A drágább országok között találunk 87, 131 és 157 eurós változatokat is; ekkor azt kell eldöntenünk, mennyit szeretnénk látni az adott országból, és ehhez képest megéri-e a nagyobb összeg kiadása. Mérlegelhetjük azt is, hogy ha nem rendelkeznénk ilyen jeggyel, drágábban jönne-e ki az út, ha az egész utazás során „átlagos”, különálló jegyeket vásárolnánk. A fenti, különösen magas árú jegyekkel rendelkező britekből kiindulva talán megéri befektetni 157 eurót, hiszen ott kiemelkedően drága a vonatozás.

Ha még nem győztünk volna meg teljesen, nézd meg, milyen extra kedvezményekhez juthatsz ezekkel a jegyekkel. Kapható például akciós busz- és komputazás vagy olcsóbb hotelszállás, és persze minden ország bemutatja a maga különleges csalogató „ajándék-ajánlatát” is. A svédek többek között nyáron ingyenes buszozási lehetőséget ajánlanak, míg a dánok akciós múzeumjegyekkel kecsegtetnek.

Európai vonatozás© Arno Hoyer

Előnyös nemzetközi akciók – Eurail

Természetesen azokról sem feledkeztek meg kontinensünk utazásért felelős „döntőbírái”, akik nem valamelyik európai állam lakosai. Számukra hozták létre az Eurail rendszerét, amely az InterRailhez hasonlóan mind az egy országot, mind a több területet érintő utazásokhoz is kibocsát jegyet. Ha vetünk egy pillantást az európai vasúthálózatra, egészen elképesztő kép tárul elénk, így igencsak úgy tűnik, hogy az európai határokon kívülről érkezőknek érdemes beszerezni egy Eurail jegyet még akkor is, ha nem terveznek állandó vonatozást. Ugyanakkor egyes államok polgárai (az előző linket követve elérhető a teljes lista) nem vehetik igénybe ezt a szolgáltatást; helyette választhatják az InterRail valamelyik verzióját.

Természetesen itt is számtalan verzió és jegytípus közül választhat az érdeklődő, és mivel első ránézésre talán bonyolultnak tűnhet, hányféle jegy létezik, jó, ha az utazó eltölt egy kis időt ezek tanulmányozásával. Persze közben az is előfordulhat, hogy egy-egy olyan város nem esik bele a jegy által biztosított kedvezménybe, ahová a turista eredetileg szeretett volna ellátogatni, azonban ekkor sem kell kétségbe esni. Egy kiegészítő – átlagos – jegy beszerzésével megoldható a probléma.

Előnyös nemzetközi akciók – a bőség zavara

A nagy európai kedvezmények mellett kisebb, regionális ajánlatok is léteznek, amelyeket akkor a legelőnyösebb megvásárolni, ha nem szeretnénk keresztbe-kasul száguldani számos európai helységen, de nem szeretnénk egyetlen országra korlátozni az utazást.

Nem meglepő például, hogy a Benelux-államok ebben is részt vesznek, így kipróbálható a Benelux InterRail jegye, amellyel 3, 4, 6 vagy 8 napon át fedezhető fel Belgium, Hollandia és Luxemburg minden szeglete. A közép-kelet-európai régió is megalkotta a maga közös bérletét, a Europe East Pass-t, amely 5-10 napig terjedő korlátlan utazást biztosít a Magyarország, Ausztria, Csehország, Szlovákia és Csehország alkotta területen.

Ugyanebből a tendenciából az északiak sem szerettek volna kimaradni, ezért válthatunk úgynevezett ScanRail jegyet, ám egy ideje beolvadtak az InterRail rendszerbe, ezért aki a ScanRailt keresi, számíthat egy kis kavarodásra. A Balkan Flexipass segítségével bejárhatjuk a balkán régió számos országát. Azonban ez a lehetőség az állampolgárság szerinti államra nem érvényes!

A sort még sokáig folytathatnánk, hiszen még több lehetősége van a vonattal utazóknak. Egyes országok például külön vonatokat indítanak közös megegyezés alapján városaik között; erre jó példa az Eurostar, amely London, Párizs és Brüsszel között üzemel a Csalagút „közreműködésével”. Ez a kiragadott példa is jól mutatja, hogy nem biztos, hogy a fent bemutatott nagy, átfogó lehetőségek a választék csúcsát jelentik. Ezért, mint minden utazás előtt, alapos kutatómunkát kell végeznünk az internet, utazási irodák vagy akár hozzáértő családtagok bevonásával. Így az utazás összehoz mindenkit, és már maga a tervezés is élményként marad meg, ha kedélyeseb és türelemmel állunk hozzá. Ha pedig nem (hiszen pakolás és jegyrendeléskor a családban gyakran mindenki veszekszik mindenkivel), akkor… majd a vontatozás kárpótol érte.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Külföldre mennék Facebook oldalára!

Szólj hozzá!
Külföldre mentem

Olvasóink történetei

  • Az álmokért igenis küzdeni kell!

    Az álmokért igenis küzdeni kell!

    Fruzsina vagyok, az Európai Olimpiai Bizottság (EOB) Európai Uniós irodájának az irodavezetője. Én vezetem az iroda teljes könyvelési folyamatait, intézem az adminisztrációs dolgokat, illetve a céges események szervezésében veszek részt.

    Fruzsi
  • Második külföldi utam: a Kínai Népköztársaság

    Második külföldi utam: a Kínai Népköztársaság

    2014 januárjár: az AIESEC hallgatói szervezetében végzett aktív munkámért elismerésben részesítettek; majdnem ingyen kaptam egy nagy lehetőséget. Az úti cél nem lehetett más, csak Ázsia, ahonnan is barátokat szereztem, tehát ok az volt bőven.

    Lázár Gergely
További történetek >>>
Brüsszelbe mennék – pro és kontra
Pro és kontra

Brüsszelbe mennék – pro és kontra

Szemügyre vesszük mindazokat a fontos szempontokat, amelyek segítenek tájékozódni abban, hogy milyen is a belga fővárosban élni. A megszokott szempontok mentén haladtunk: megélhetés, havi kiadások, közlekedés, munkaerőpiac és egészségügy, a város kultúrája. Segítségünkre volt a cikk megírásában Zoltán (Keli), aki egy Brüsszelben élő magyar.

Homeworking, ahogy mi látjuk
Lépésröl lépésre

Homeworking, ahogy mi látjuk

Szerte a világon egyre többen választják a távmunkát, hiszen valódi win-win szituációt eredményez.

Aki egyszer elindul a felfedezés útján, hamar függővé válhat
Önkéntes

Aki egyszer elindul a felfedezés útján, hamar függővé válhat

Anita az elmúlt évek során alaposan megismerte és sikerrel ki is aknázta az ifjúsági és önkéntes programok nyújtotta lehetőségeket: tréningeken, konferenciákon vett részt, nyelvet tanult Franciaországban, gyakornoki pozíciót töltött be Bulgáriában, és munkájával segítette a Nemzeti Ifjúsági Tanács és az AEGEE nemzetközi diákszervezet budapesti antennájának működését.

Aktív egyetemi évei végeztével azonban, nem veszített korábban megszokott lendületéből, és hamarosan rátalált az Európai Önkéntes Szolgálatra.

Projektjéről, dolgos mindennapjairól és a kinti mindennapok viszontagságairól és örömeiről mesél most nektek interjújában.

Városok, ahol jó diáknak lenni
Top10

Városok, ahol jó diáknak lenni

Mi már tudjuk, hogy melyik az a 10 város, ahol diáknak lenni nagyon jó! És Te?

Balaton Sound MAX medvével
Utazási tanácsok

Balaton Sound MAX medvével

Kicsiny nagyszerű országunk háza tája nyaranta a fesztiváloktól hangos. Ha pedig július és Balaton, akkor már lassan tíz éve mindenkinek ez jut eszébe: Sound, Zamárdi. És olykor az is, hogy két koncert között hol hajtsuk álomra fejünket - vagy mit nézzünk meg a környéken. Ezekhez adunk néhány tippet.

Betegellátás külföldön
Interjúk

Betegellátás külföldön

Noémi 22 éves és 7 hónappal ezelőtt egy rögtönzött ötlet vezérelte külföldre, pontosabban először Angliába. Egy magyar cég utaztatta ki fesztiválokat takarítani és így beutazhatta majdnem egész Európát. Annyira belejött az utazgatásba, hogy azóta megjárta Dániát, Franciaországot és Máltát is. Azonban nem lehet minden felhőtlen, különböző betegségekkel is meggyűlt a baja. Most erről mesél nekünk.