Utazási tanácsok

Hogyan stoppold körbe Európát?

Akármikor elkezdek a családommal a stoppos terveimről beszélni, mindig a “Ne csináld, mert ez túl veszélyes manapság!” választ kapom. De most két Ádám, két nyári stoppos kalandot mesél el nekünk és bebizonyítják, hogy a “veszélyes” mai világban mégis lehet biztonságosan, megfontoltan és okosan stoppolni. Garantáltan rengeteg pozitív élménnyel és kellemes csalódással zárva az utat.

Hogy kezdjünk neki egy ilyen országok közötti, viszonylag komolyabb „nagy kaliberű” stoppolós kalandnak?

Először is el kell dönteni, hogy egy vagy több konkrét helyre akartok eljutni, vagy csak egy irányt akartok meghatározni, aztán majd lesz, ami lesz. Ha vannak konkrétabb tervek, akkor érdemes ezeken a helyeken előre szálláslehetőségeket keresni, illetve megnézni, hogyan lehet stoppal a legkönnyebben ki- és bejutni az adott városba.

A legesleghasznosabb erre a hitchwiki.org weboldal, ami a Wikipedia-ra hasonlít működésben is: bárki szerkesztheti, hozzáadhatja a saját tapasztalatait, tanácsait. Nagyon sok ország és város stoppolási sajátosságai és végtelen mennyiségű jó tanács van itt összeszedve. Az oldalhoz tartozó térképen a piros pöttyök viszonylag a “rossz” helyeket mutatják (hosszú várakozási idő), a zöldek pedig a “jókat” (rövid várakozási idő). Van még egy Openstreetmap alapú térkép is, ahol jelölve vannak a stoppolós spotok. Itt is bárki hozzáadhat új helyeket, illetve az adott spothoz leírhatja saját tapasztalatait és tanácsait, hogy szerinte mennyire könnyű ott stoppolni, vagy mennyi ideig kell várni.

stoppolás © hitchwiki

Milyen fiú-lány arány a legideálisabb?

Általában, ha lány stoppol, akkor könnyebb fuvart szerezni. Ha viszont egy vagy két lány stoppol fiú nélkül, az veszélyes szituációkat is eredményezhet. Vannak nagyon furcsa emberek is az utakon.

Az optimális létszám 1 vagy 2 fő, e fölött már érdemes szétdarabolódni csapatokra, mert drasztikusan csökkennek az esélyek, ha magasabb a létszám, egyszerűen, mert nem be fértek be az autóba. Tehát a legkedvezőbb összeállítás a 2 fős csapat: 1 fiú és 1 lány.

Bár itt bizony előfordulhatnak olyan konfliktusok, amik egynemű csapatoknál kevésbé jellemzőek, például az egyik nem hajlandó ott aludni, ahol a másiknak jó. Mi ugyebár ketten voltunk fiúk, jó barátok, hasonló szokásokkal, mégis voltak vitáink bizonyos helyzetekben.

Mit érdemes elvinni az útra? Mik a legfontosabbak?

Amit nehéz beszerezni, de fontos és nem alap utazási kellék, az egy olyan térkép, amin jelölve vannak az autópálya melletti benzinkutak. Ez egyébként azért jó, mert az autópályán, útközben előre meg tudod mondani a sofőrnek, hogy hol dobjon majd ki. Nem kell azért imádkozni, hogy legyen még egy utolsó utáni benzinkút, mielőtt Ő lekanyarodik.

Mindenképp érdemes írni egy listát, hogy mit vigyünk magunkkal! Kizárólag a legfontosabb dolgok kellenek.

Mi ezt a listát írtuk össze magunknak: térkép, karton papír, filctoll, fogkefe, fogkrém, tusfürdő, dezodor, duct tape, fényképező, wc papír, zsepi, bicska, zseblámpa, elem, naptej, egy fél literes és egy nagy üveg, kártya, gyógyszerek, euro, öngyújtó, törölköző, fürdőgatya, esőkabát, sátor, hálózsák, polifoam. Esős napokra mindenféleképpen kell valamilyen védő felszerelés! Ez nagyon fontos.

Akik felvesznek stopposokat, azok általában nagyon kedvesek, és ha valamire nagyon szükséged van, és véletlenül nincs nálad, akkor gyakran tudnak adni.

Hova érdemes stoppolni és miért? Ti mért pont Németországba mentetek?

Tulajdonképpen bárhova érdemes és lehet! A hitchwikin.org honlapon vannak olyan vakmerő kalandvágyók, akik elstoppoltak Európától, Kínáig is.

Ez egy olyan közlekedési eszköz, ahol teljes mértékben a sofőröd jóindulatára vagy bízva, tehát, ha végtelenül kedves a vezető, akkor akár hatalmas szívességeket is képes érted tenni, pusztán azért, mert neked az jó lesz.

Valószínűleg nem fog elvárni cserébe semmit, mert ez neki is egy különleges élmény, hogy néhány órán keresztül befogad valakit az életébe, és egy csomó mindenben segít. Furán hangzik, de a sofőr részben azért is vesz fel, mert Ő jobban érzi magát, ha segíthet valakinek.

Romániában állítólag stopposoktól szokás elkérni valamennyi benzin pénzt, szóval nem arrafelé indultunk el. Egyébként pedig minden országban más és más szokások vannak. Ausztriában például azt tapasztaltuk, hogy sokkal zárkózottabbak az emberek, kevésbé szeretnek idegenekkel szóba állni. De lehet, hogy csak pont ilyen embereket fogtunk ki. Nem érdemes ezeknek a népi sztereotípiáknak teljes mértékben hinni, bár nyilván van valóság alapjuk, de ki kell próbálni és megtapasztalni, hogy igaz-e vagy sem.

Ami viszont az irány eldöntésében nálunk is szóba jött, hogy beszéljenek angolul az emberek. Ha keletnek indulunk, nyilván kevésbé beszélnek jól angolul az úton közlekedők, mint a nyugaton. Nagyon fontos tényező, élmények szempontjából is, hogy valamennyire tudjatok kommunikálni a sofőrrel. Mi ezért indultunk első alkalommal pont Münchenbe, mert az tűnt egészen elérhető távolságban lévő városnak, ahol még egyikünk sem járt, első alkalommal nem akartuk túlvállalni magunkat. És persze egy jó korsó finom bajor sör mindig jólesik, egy hosszú nap után.

stoppolás © Google Maps

Milyen stoppolós módszerek vannak? Melyik jött be jobban és miért?

Alapvetően két technika van.

Az egyik, mikor kiállunk az út szélére és klasszikusan stoppolunk. Táblával, vagy nélküle. Ez általában a városokból való kijutáskor működik, az autópálya előtti kivezetőkön. Általános igazság egyébként, hogy a városokba bejutni és kijutni a legnehezebb és a legidőigényesebb folyamat. Itt elég fontos megtalálni a tökéletes helyet. ahol a forgalom nagy része abba az irányba megy, amerre Te szeretnél. Másrészt fontos, hogy olyan hely legyen, ahol nem túl gyorsak az autók és van helyük félreállni. Jó, ha van szemkontaktus is minden egyes elsüvítő autó sofőrjével, esetleg mosolygás, vagy nagy “boci szemek”, sajnálatra méltó tekintet.

Van egy íratlan szabály: ha mások is stoppolnak azon a helyen, ahol Ti, akkor mindenképpen mögéjük álljatok be, mert annak elsőbbsége van, aki korábban volt ott.

Ez egyébként egy nagyon érdekes helyzet. A másik stoppos egyszerre bajtárs, mert Ő is ugyanúgy az autósok jóindulatára vannak bízva, de közben konkurencia is, mert előtted áll a sorban. Vagy zavaró tényező is lehet, mert az autósok hihetik azt, hogy egy nagy társaság akar együtt menni.

A másik technika főleg az autópályákon működik. Ennek az a lényege, hogy egész egyszerűen a pihenőhely benzinkútjánál odamegyünk a tankoló emberekhez, és megkérdezzük, hogy ugyan nem-e tudna elvinni két szegény stoppost valameddig, mondjuk a lekanyarodása előtti utolsó benzinkútig. Itt jön nagyon jól a benzinkutakat jelölő térkép, amiről korábban már beszéltem.

Jellemző, hogy az egyetlen benzinkút, ahonnan biztonsági őr elküldött minket, hogy ne kérdezgessünk, az Magyarországon volt… Sokakban felmerülhet, hogy „én nem vagyok olyan bátor és magabiztos, hogy csak úgy odamenjek idegen emberekhez”. Ez bennünk is felmerült, de egy pár kérdés után teljesen hozzászokik az ember és amúgy sincs más választásod, mert sokkal többet kell várni, ha inkább táblával kiállsz a benzinkút kijáratához. Persze előfordul, hogy valaki visszautasít, vagy szóba sem áll veled, ilyenkor kicsit elment a kedvünk az emberek kérdezgetéséitől, de egy idő után a szükség nagyobb úr. Muszáj tovább menni valahogy. De egyébként, az emberek 90%-a teljesen kedvesen áll hozzá a stopposokhoz, ha normális modorban kérdezik meg Őket. A két módszer különböző helyzetekben jön be jobban, ezért mindkettőt érdemes alkalmazni.

stoppolás © Danwithnoname

Milyen típusú emberek vesznek fel stopposokat?

A stoppolás összességében egy nagyon pozitív élmény.

Mielőtt elindultunk az első évben, egy ismerősöm, azt mondta, hogy ha egy kicsit elvesztetted a hited az emberiségben, akkor menj el stoppolni, és vissza fog jönni. Ez abszolút igaznak bizonyult.

Egyszerűen olyan hatalmas szívességeket tesznek meg ezek az emberek, hogy csak ámulsz és bámulsz. Ráadásul általában mindezt úgy teszik, mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga. Persze ott van az az oldala is, hogy ezek az emberek talán alapból olyan típusok, akik alapvetően szeretnek segíteni, hozzá tartozik a boldogságukhoz. Másrészt pedig az is egy ok lehet, hogy ne egyedül kelljen végigülni a hosszú unalmas autópályás vezetést.

Sok olyan ember vesz fel stopposokat, aki fiatalabb korában saját maga is így utazgatott, ezért tudja, milyen érzés az úton álldogálni. De egy csomó olyan sofőrünk is volt, akik azt mesélték, hogy még sosem vettek fel stoppost, de mi jó fejeknek tűntünk, ezért végül úgy döntött, hogy kipróbálja.

Tulajdonképpen az ember típusoknak a teljes széles skálája felvesz. Inkább olyanok, akik jellemükből fakadóan bíznak az idegenekben és az emberiségben, de gyakran előfordul olyan is, aki amúgy nem. Illetve nagyon jellemző, hogy ha Magyarországon kívül mész oda magyarokhoz, akkor sokkal kedvesebbek és segítőkészebbek lesznek, mint országhatáron belül.

Elmesélek három kisebb történet, amely kellemes csalódás volt:

Egyszer, egy német benzinkúton megkérdeztünk egy magyar nénit, hogy nem-e tudna elvinni minket, de teljesen más irányba ment, ezért nem tudott. 10 perccel később visszajött hozzánk és a kezünkbe nyomott 20 Euro-t (!), hogy „Fiúk, tessék rendesen enni, vegyetek magatoknak valamit belőle!”

Ugyanennél a benzinkútnál már szürkületben odamentem egy lányhoz, aki a családjával volt, megkérdezni a szokásost, erre az volt a válasza, hogy nem igazán mennek arra, de úgy látja, hogy kezd sötétedni, ilyenkor már nehéz autót fogni, ezért nyugodtan alhatunk náluk, ha szeretnénk. Mintha ez olyan természetes lenne, teljesen idegen, benzinkúton összeszedett külföldieket spontán vendégül látni?! Persze elfogadtuk a meghívást. Elképesztő kedves volt az egész család, mindenben segítettek, adtak elérhetőséget is, hogy ha véletlenül megint erre járunk és kell szállás, akkor csak hívjuk fel őket és jöhetünk is.

A müncheni szálláson voltak német srácok, akikkel szóba elegyedtem a tűz körül. Meséltem, hogy stoppolunk és el akarunk menni a híres Neuschwannstein kastélyhoz. Egy idő után közölte, hogy ők igazából szívesen elvinnének minket oda, mert semmi dolguk nem volt másnapra. Csak miattunk felkeltek 3 órával korábban, hogy elvigyenek minket oda. Maguktól ajánlották fel, pedig még utalást sem tettem rá. Ilyen is csak egy stoppoláson történhet meg az emberrel.

A szállást, hogy oldottátok meg?

Vittünk magunkkal sátrat, hálózsákot és polifoamot. Ez azért kell mindenképpen, mert messzebbi cél esetén, valószínűleg kell valahol párszor éjszakázni. Nem beszélve arról, hogy kempingben olcsóbb lakni, mint hostelben. Általában kempingben laktunk, ha volt adott városban volt elérhető távolságban. Ha nem, akkor maradt az olcsó diákhostel, de ezeket érdemes otthon kikeresni, hogy a városnézés ne azzal teljen el, hogy szállást kerestek.

stoppolás

A vezetők miatt, mennyiben módosult az utatok?

Az első évben hűek maradtunk a tervhez, mikor Münchenbe mentünk, első kalandnak nem akartunk nagyobb, spontán módosításokat. A második évben már úgy indultunk el, hogy ugyan kiírtuk a táblára, hogy Berlin, de ez inkább a megcélzott nyugati, északnyugati irányt jelentette. Összességében, miattuk nem módosult az út.

„Oda-”vagy „visszafele” nehezebb stoppolni?

Őszintén nem sok különbség van, esetleg annyi, hogy hazafelé ha már közeleg a magyar határ, sokkal jobban érzed a saját ágyad hiányát! Illetve lehet magyar rendszámtáblájú autókra vadászni már messzebbről is. Nagy “jackpot” lehet, ha hazafelé tart. Erre – ha épp kiállunk, nem kérdezgetünk – érdemes egy „magyarok vagyunk” vagy egy “Budapest” táblát készíteni, amit lehet lengetni, ha jönne egy magyar autó.

stoppolás

Fogtok még stoppolni valamerre Európán belül?

Egészen biztosan és abszolút! Valószínűleg idén nyáron a messzebbi Nyugatot vesszük célba, akár Franciaországig meg sem állunk. De tervben van még Dél-Európa is.

Mit tanácsolnátok kezdő stopposoknak?

  1. Ne menjetek egyedül! Ha párban mentek, tudtok egymásra vigyázni.
  2. Legyetek türelmesek és készüljetek fel lélekben, hogy sokan azért lekezelőek és lenézőek a stopposokkal szemben!
  3. Legyen nálatok elég pénz, hogy ha baj van, haza tudjatok utazni busszal, vonattal, repülővel!
  4. Próbáljatok meg mindig, mindenhez pozitívan és spontán hozzáállni, a többi úgyis jön magától!
  5. A legfontosabb pedig az, hogy beszélgessetek a sofőrökkel! Elképesztően érdekes történeteket tudnak mesélni!

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Külföldre mennék Facebook oldalára!

Szólj hozzá!
Külföldre mentem

Olvasóink történetei

  • Az álmokért igenis küzdeni kell!

    Az álmokért igenis küzdeni kell!

    Fruzsina vagyok, az Európai Olimpiai Bizottság (EOB) Európai Uniós irodájának az irodavezetője. Én vezetem az iroda teljes könyvelési folyamatait, intézem az adminisztrációs dolgokat, illetve a céges események szervezésében veszek részt.

    Fruzsi
  • Második külföldi utam: a Kínai Népköztársaság

    Második külföldi utam: a Kínai Népköztársaság

    2014 januárjár: az AIESEC hallgatói szervezetében végzett aktív munkámért elismerésben részesítettek; majdnem ingyen kaptam egy nagy lehetőséget. Az úti cél nem lehetett más, csak Ázsia, ahonnan is barátokat szereztem, tehát ok az volt bőven.

    Lázár Gergely
További történetek >>>
Brüsszelbe mennék – pro és kontra
Pro és kontra

Brüsszelbe mennék – pro és kontra

Szemügyre vesszük mindazokat a fontos szempontokat, amelyek segítenek tájékozódni abban, hogy milyen is a belga fővárosban élni. A megszokott szempontok mentén haladtunk: megélhetés, havi kiadások, közlekedés, munkaerőpiac és egészségügy, a város kultúrája. Segítségünkre volt a cikk megírásában Zoltán (Keli), aki egy Brüsszelben élő magyar.

Homeworking, ahogy mi látjuk
Lépésröl lépésre

Homeworking, ahogy mi látjuk

Szerte a világon egyre többen választják a távmunkát, hiszen valódi win-win szituációt eredményez.

Aki egyszer elindul a felfedezés útján, hamar függővé válhat
Önkéntes

Aki egyszer elindul a felfedezés útján, hamar függővé válhat

Anita az elmúlt évek során alaposan megismerte és sikerrel ki is aknázta az ifjúsági és önkéntes programok nyújtotta lehetőségeket: tréningeken, konferenciákon vett részt, nyelvet tanult Franciaországban, gyakornoki pozíciót töltött be Bulgáriában, és munkájával segítette a Nemzeti Ifjúsági Tanács és az AEGEE nemzetközi diákszervezet budapesti antennájának működését.

Aktív egyetemi évei végeztével azonban, nem veszített korábban megszokott lendületéből, és hamarosan rátalált az Európai Önkéntes Szolgálatra.

Projektjéről, dolgos mindennapjairól és a kinti mindennapok viszontagságairól és örömeiről mesél most nektek interjújában.

Városok, ahol jó diáknak lenni
Top10

Városok, ahol jó diáknak lenni

Mi már tudjuk, hogy melyik az a 10 város, ahol diáknak lenni nagyon jó! És Te?

Balaton Sound MAX medvével
Utazási tanácsok

Balaton Sound MAX medvével

Kicsiny nagyszerű országunk háza tája nyaranta a fesztiváloktól hangos. Ha pedig július és Balaton, akkor már lassan tíz éve mindenkinek ez jut eszébe: Sound, Zamárdi. És olykor az is, hogy két koncert között hol hajtsuk álomra fejünket - vagy mit nézzünk meg a környéken. Ezekhez adunk néhány tippet.

Betegellátás külföldön
Interjúk

Betegellátás külföldön

Noémi 22 éves és 7 hónappal ezelőtt egy rögtönzött ötlet vezérelte külföldre, pontosabban először Angliába. Egy magyar cég utaztatta ki fesztiválokat takarítani és így beutazhatta majdnem egész Európát. Annyira belejött az utazgatásba, hogy azóta megjárta Dániát, Franciaországot és Máltát is. Azonban nem lehet minden felhőtlen, különböző betegségekkel is meggyűlt a baja. Most erről mesél nekünk.