Viva Tenerife

Időjárás-jelentés Teneriféről

Teneriféről tudni kell, hogy a sziget déli részén egész évben meleg van és nagyon ritkán esik. A 10 hónap alatt amióta itt élek, kétszer volt rá példa. Ráadásul abból is az egyik esetben csak pár percig tartott. Azonban, amikor ide érkezik egy igazi vihar, az úgy tombol végig a sziget déli részén is, hogy az valóban igazán ijesztő tud lenni. Mintha egy katasztrófafilm elejét néznénk. De ne rohanjunk ennyire előre.

Calima

Tenerife időjárásTáj a teraszról calima idején

Tenerifén nagyon gyakori időjárási jelenség az úgynevezett "calima". Nem tudom mi lehet a magyar megfelelője, szerintem nincs is rá szavunk. Ezekben a napokban a szigeten az élet nehezen elviselhető. Ilyenkor Afrika felől elindul egy nagy meleg áramlat, ami mire ideér nem kevés kellemetlenséget okoz az itt élők számára. A levegő fojtogató, tele van homokkal, amit a szél felkap útközben, emiatt úgy néz ki az egész táj, mintha köd lenne. Nem látod tisztán a távolban a tájat és folyamatosan ezt a homokos levegőt lélegzed be. Kilépsz az utcára és forró szél csap az arcodba. Ezekben a napokban különösen fontos a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel, ugyanis nagyon kiszáradhat a tested, megfázás tüneteit érzékelheted magadon. Kapar a torkod, eldugulnak a légutaid és rettentően fáj a fejed.

Eleinte nem értettem, miért vagyok ilyen sűrűn beteg, mikor egy ilyen meleg helyen élek. Aztán felvilágosítottak, hogy ezek csak a calima tűnetei, szinte mindenki érzi. A calima általában pár nap alatt végighalad a sziget déli részén, de most július óta szinte folyamatosan jön újra és újra, egyre hosszabb ideig.

Nem gondoltam, hogy valaha meg tudnám unni, hogy állandóan a nyárban élek, de elég hamar eljött ez a pillanat.

Annyira vágyok már friss, hűvös levevőre, hogy azt el se tudom mondani. Hiányzik az eső utáni illat és a vele járó friss levegő. Ezt az ittlétem alatt egyszer sikerült átélnem.

Tenerife időjárásTáj a teraszról calima után

Szél

Bár a sziget déli részén nem esik, az északi rész jócskán kap a viharokból egész évben. Ott sok esetben olyan viharok tombolnak, hogy az utcára sem lehet kilépni és a víz a kocsikat is elsodorhatja. Ebből a részéből a viharoknak mi sokat nem érzékelünk itt délen, de szélviharok itt is bőven vannak, főleg télen, nagyon sűrűn adnak ki szélriasztásokat. A parton lenni veszélyes, ott sokkal erősebben fúj és óriási hullámok jönnek a széllel. A pálmafák majd kidőlnek és a lakásban is hallod a süvítését, amely horrorfilmbe illő hangot tud kelteni.

Egy ilyen esetnél kocsival lementünk a partig és lehúztam az ablakot, gondolván, hogy készítek egy videót a hullámokról. A szél majdnem kitépte a kezemből a telefont, így gyorsan meggondoltam magam.

Eső

Elérkeztünk ahhoz az esethez, amikor megtapasztaltam az egyetlen, esővel is járó vihart az elmúlt 10 hónapból Tenerife déli részén. Több hetes calima után, elkezdett esni, egyik nap csak pár percre, majd két napra rá megérkezett az igazi vihar, igazi esőzéssel, hihetetlen erejű széllel és félpercenkénti hatalmas villámokkal, amik az egész eget beborították. Olyan gyorsan jött egyik pillanatról a másikra, hogy fel se voltunk készülve rá. Egyszer csak hatalmas szélvihar jött és még arra se volt időnk, hogy a teraszról rendesen bepakoljunk, már borított fel mindent, ruhák a földön a szárítókkal együtt. Pár percre rá az eső is megérkezett. Az ajtókat ablakokat csak úgy lehetett becsukni, hogy testtel ránehezedtünk, mert olyan erejű szél tolta visszafelé.

Később úgy döntöttünk, hogy kiülünk a terasz fedett részére és élvezzük az eső illatát, nézzük a hatalmas villámokat és élvezzük a friss hűvös szelet. Az az igazság, hogy egyszerre volt ijesztő és gyönyörű a látvány. Nekem és az ukrán lakótársamnak azért, mert hiányoljuk az esőt és a friss, hűvös levegőt, a kanáriai lakótársamnak meg azért, mert alig látott ilyet egész életében, hisz ez itt ritka jelenség. Teljesen be volt zsongva, olyan volt, mint egy kisgyerek. Félpercenkènt mondta, hogy "wow, láttátok azt a villámot?" vagy, hogy "esik az eső, mennyire durva!"

Ami még érdekes ezekben a viharokban, hogy itt felvesznek minden port, meleget és úgy indulnak tovább Európa felé, így sokszor oda is nagy viharok formájában érkeznek meg.

Zárás

Az év többi részében azért kellemes időjárással ajándékoz meg minket a sziget. Évközben még télen is kellemes, meleg tavaszias, olykor nyáriasabb idő tud lenni Tenerifén. A nyár viszont nagyon meleg, főleg az augusztus. Az itteniek azt mondják szeptember-októberig maradni szokott mindig így, csak utána jön egy kis “lehűlés”. Én tavaly novemberben érkeztem, akkor szuper idő volt, pont kellemes strandidő. Évközben ugyanúgy lehet fürdeni az óceánban, csak akkor valamivel hidegebb, az év bármely szakaszában alkalmas a sziget nyaralásra. Én személy szerint azt ajánlom, ha valaki ide szeretne látogatni, de nem akar szenvedni a melegtől, akkor november és július között jöjjön, és akkor biztos fog csalódni.

Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkekről, akkor nyomj egy like-ot a Külföldre mennék Facebook oldalára!

Szólj hozzá!
Külföldre mentem

Olvasóink történetei

Az álmokért igenis küzdeni kell!

Fruzsina vagyok, az Európai Olimpiai Bizottság (EOB) Európai Uniós irodájának az irodavezetője. Én vezetem az iroda teljes könyvelési folyamatait, intézem az adminisztrációs dolgokat, illetve a céges események szervezésében veszek részt.

Fruzsi

Második külföldi utam: a Kínai Népköztársaság

2014 januárjár: az AIESEC hallgatói szervezetében végzett aktív munkámért elismerésben részesítettek; majdnem ingyen kaptam egy nagy lehetőséget. Az úti cél nem lehetett más, csak Ázsia, ahonnan is barátokat szereztem, tehát ok az volt bőven.

Lázár Gergely
További történetek >>>
Brüsszelbe mennék – pro és kontra
Pro és kontra

Szemügyre vesszük mindazokat a fontos szempontokat, amelyek segítenek tájékozódni abban, hogy milyen is a belga fővárosban élni. A megszokott szempontok mentén haladtunk: megélhetés, havi kiadások, közlekedés, munkaerőpiac és egészségügy, a város kultúrája. Segítségünkre volt a cikk megírásában Zoltán (Keli), aki egy Brüsszelben élő magyar.

Homeworking, ahogy mi látjuk
Lépésröl lépésre

Szerte a világon egyre többen választják a távmunkát, hiszen valódi win-win szituációt eredményez.

Aki egyszer elindul a felfedezés útján, hamar függővé válhat
Önkéntes

Anita az elmúlt évek során alaposan megismerte és sikerrel ki is aknázta az ifjúsági és önkéntes programok nyújtotta lehetőségeket: tréningeken, konferenciákon vett részt, nyelvet tanult Franciaországban, gyakornoki pozíciót töltött be Bulgáriában, és munkájával segítette a Nemzeti Ifjúsági Tanács és az AEGEE nemzetközi diákszervezet budapesti antennájának működését.

Aktív egyetemi évei végeztével azonban, nem veszített korábban megszokott lendületéből, és hamarosan rátalált az Európai Önkéntes Szolgálatra.

Projektjéről, dolgos mindennapjairól és a kinti mindennapok viszontagságairól és örömeiről mesél most nektek interjújában.

Városok, ahol jó diáknak lenni
Top10

Mi már tudjuk, hogy melyik az a 10 város, ahol diáknak lenni nagyon jó! És Te?

Balaton Sound MAX medvével
Utazási tanácsok

Kicsiny nagyszerű országunk háza tája nyaranta a fesztiváloktól hangos. Ha pedig július és Balaton, akkor már lassan tíz éve mindenkinek ez jut eszébe: Sound, Zamárdi. És olykor az is, hogy két koncert között hol hajtsuk álomra fejünket - vagy mit nézzünk meg a környéken. Ezekhez adunk néhány tippet.

Betegellátás külföldön
Interjúk

Noémi 22 éves és 7 hónappal ezelőtt egy rögtönzött ötlet vezérelte külföldre, pontosabban először Angliába. Egy magyar cég utaztatta ki fesztiválokat takarítani és így beutazhatta majdnem egész Európát. Annyira belejött az utazgatásba, hogy azóta megjárta Dániát, Franciaországot és Máltát is. Azonban nem lehet minden felhőtlen, különböző betegségekkel is meggyűlt a baja. Most erről mesél nekünk.